انتخابات

بدون تعارف و جانبداری، همه کارکنان و خدام آستان قدس رضوی که به طور مستقیم توفیق خدمت در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) و دستگاه منتسب به تشکیلات امام رضا(ع) را دارند، ریزه‌خوار سفره کرامت امام رئوف حضرت رضا(ع) بوده و جزو اعضای خانواده رضوی به شمار می‌روند.

همه ارادتمندان امام هشتم(ع) جزو خانواده رضوی هستند

۲۵ ماه ذی‌الحجه الحرام، سالروز نزول سوره هل اتی یا سوره انسان در شأن اهل بیت پیامبر اکرم(ص) است و در تقویم تاریخ رسمی کشور به عنوان روز «خانواده و تکریم بازنشستگان» نام‌گذاری شده است، به همین مناسبت در گپ و گفت دوستانه با یک زوج کارمند در آستان قدس رضوی به موضوع خانواده «رضوی» پرداختیم. «دکتر صادق جهانگیری» چهل و هفت ساله، دارای مدرک دکترای علوم تربیتی با گرایش مدیریت آموزشی بوده و با ۲۳ سال سابقه کار، هم اکنون مدیر پشتیبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است. او همچنین از سال ۱۳۹۶ به عنوان خادمیار بخش انتظامات حریم رضوی، توفیق خدمت در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) را نیز دارد. همسر ایشان، خانم «جمیله جهانی» چهل و شش ساله، دانشجوی دوره دکترای رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بوده و با ۲۳سال سابقه کار هم اکنون مسئولیت امور مخازن مطبوعات در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را برعهده دارد. در ادامه و به مناسبت روز خانواده، بخش‌هایی از گفت‌وگوی خبرنگار قدس با این زوج کارمند در نهاد آستان قدس رضوی را می‌خوانید.

از آشنایی با همسر تا اطلاعیه استخدامی چاپ شده در روزنامه قدس

دکتر جهانگیری ابتدا درباره نحوه آشنایی و ازدواج با همسرش می‌گوید: من اهل شهر تالش هستم. از کودکی و براساس تربیت خانوادگی خیلی به امام هشتم(ع) و زیارت حرم مطهر ایشان علاقه داشتم. از سال۱۳۶۰ تا سال ۱۳۸۲ (تاریخ فوت پدرم) همواره برای زیارت به حرم مطهر ایشان مشرف می‌شدیم. به طور خلاصه باید بگویم خانواده ما ارادت ویژه‌ای به امام هشتم(ع) دارند. در سال‌های ۷۳ و ۷۴ در آزمون دانشگاه علوم اسلامی رضوی شرکت کردم ولی متأسفانه قبول نشدم تا اینکه در رشته کتابداری با شاخه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان قبول شده و در آنجا با همسرم که اهل شهر مشهد مقدس است، آشنا شدم. پس از انجام مراحل مقدماتی و آشنایی، جویا شدن نظرات دو خانواده و... به لطف خداوند در عید سعید غدیر خم سال ۱۳۸۰ این وصلت و ازدواج انجام شد که به نظر خودم همه این کارها، اتفاق‌ها و موفقیت‌های زندگی‌ام را مدیون لطف امام رضا(ع) هستم.

وی ادامه می‌دهد: من پس از ازدواج با همسرم و دریافت مدرک کارشناسی کتابداری به صورت ساعتی و پاره‌وقت در کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی مشغول کار شدم. تا اینکه در سال۱۳۸۲ از طریق همسرم متوجه آگهی استخدامی چاپ شده در روزنامه قدس مبنی بر استخدام و جذب کارشناس کتابداری برای کتابخانه آستان قدس رضوی شدم. پس از قبول شدن در آزمون و سپری شدن مراحل اداری و... در خرداد ۱۳۸۳ به استخدام آستان قدس درآمدم.

خانواده رضوی باید در ترویج فرهنگ رضوی پیشرو باشد

وی درباره عنوان خانواده رضوی اظهار می‌دارد: بدون تعارف و جانبداری، همه کارکنان و خدام آستان قدس رضوی که به طور مستقیم توفیق خدمت در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) و دستگاه منتسب به تشکیلات امام رضا(ع) را دارند، ریزه‌خوار سفره کرامت امام رئوف حضرت رضا(ع) بوده و جزو اعضای خانواده رضوی به شمار می‌روند. اما این موضوع تنها در این دو زمینه خلاصه و محدود نمی‌شود. یک مهندس، پزشک، بازاری، طلبه، دانشجو، صنعتگر، تاجر و... هر چند ممکن است خادم و یا کارمند آستان قدس رضوی نباشد، ولی می‌تواند عضو این خانواده باشد. خانواده رضوی باید پیشرو در ترویج سنت و سیره و فرهنگ امام هشتم(ع) باشد. با این تعریف، همه افراد و همه خانواده‌ها باید تلاش کنند جزو خانواده رضوی باشند. مردم وقتی به کارکنان و خدام آستان قدس رضوی نگاه می‌کنند باید به یاد حرم مطهر رضوی و لطف و عنایت امام هشتم(ع) بیفتند یعنی من و امثال بنده و دیگران باید ترویج‌کننده فرهنگ و سیره رضوی باشیم.

«یک نفر با سه نقش» همسر، همکار و همراه

وی درباره توصیف همسرش نیز بیان می‌کند: همسرم در زندگی من نقش یک همراه و همدل شایسته و قابل اطمینان و یک همکار خوب در مجموعه کاری یعنی آستان قدس رضوی دارد. شاید بتوانم بگویم همسرم یک نفر با سه نقش در زندگی من است یعنی همسر، همکار و همراه زندگی. بدون همراهی، همدلی و محبت‌های او شاید من و فرزندانم به خیلی از این موفقیت‌ها نمی‌توانستیم دست پیدا کنیم. «اخلاق خوب»، «همراهی کردن در زندگی» و «پشتیبانی کردن از من و فرزندانم در برهه‌های حساس زندگی» بهترین هدیه همسرم به من و فرزندانم است.

خانواده «رضوی» نعمتی است با مسئولیت مضاعف

خانم جمیله جهانی نیز در این گفت‌وگو، درباره اهمیت خانواده رضوی می‌گوید: امثال من و همسرم که توفیق خدمت کردن در دستگاه منتسب به امام رضا(ع) را داریم، باید شکرگزار این نعمت و موهبت بزرگ باشیم. اعتقاد من این است که تبرک و تیمن وجود مقدس امام رضا(ع) را اگر با چشم دل و به درستی بنگریم در زندگی افرادی که جزو خانواده رضوی هستند ساری و جاری است. البته این نعمت بزرگ مسئولیت مضاعفی را هم به دنبال دارد و آن تلاش گسترده برای نشر معارف و آموزه‌های ولی‌نعمتمان حضرت رضا(ع) است. ناگفته نماند همه عاشقان و ارادتمندان امام هشتم(ع) می‌توانند جزو خانواده رضوی به شمار آیند و این تنها ویژه خدام و کارکنان آستان قدس رضوی نیست.

۲ آزمون و یک انتخاب دلی

وی درباره نحوه ورودش به تشکیلات آستان قدس رضوی می‌افزاید: در سال۱۳۸۱ در دو آزمون استخدامی در آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرکت کردم. دقیقاً یادم است که در تاریخ ششم و هشتم شهریور سال۱۳۸۱ با فاصله دو روز و پس از قبولی در آزمون کتبی به قسمت گزینش در این دو دستگاه دعوت شدم. پس از قبولی در هر دو آزمون، من کار کردن در آستان قدس رضوی را به خاطر امام رضا(ع) انتخاب کردم. همیشه دوست داشتم در شهر مشهد و در کنار حرم مطهر امام هشتم(ع) باشم و از این بابت از امام رضا(ع) ممنونم.

اخلاص و ارادتش به امام رضا(ع) از من بیشتر است

وی درباره بهترین خصوصیات همسرش بیان می‌کند: من همیشه به ایشان غبطه می‌خورم. راستش را بخواهید اخلاص و ارادت ایشان به امام رضا(ع) از من بیشتر است. او همواره به من و فرزندانمان یادآوری می‌کند که ما سر سفره امام هشتم(ع) نشستیم، پس باید رعایت حرمت و احترام صاحبخانه و صاحب سفره را داشته باشیم. این زوج کارمند آستان قدس رضوی در پایان سخنانشان، داشتن ارادت به ساحت مقدس امام هشتم(ع)، داشتن خانواده، همسر و فرزندان سالم و معتقد به مبانی دینی، توفیق خدمت در بارگاه مطهر رضوی و جزو خانواده رضوی بودن را از بهترین هدیه‌هایی می‌دانند که از این آستان مبارک دریافت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • برات ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    تا حالا فکر می‌کردیم به کارگیری همزمان زن و شوهر در آستان قدس خلاف قانون باشه... ولی مثل اینکه برای بعضیا فرق داره!!!